Vorige Artikel 12 van 37 Volgende

Vitamine D: wat is het en waar is het goed voor?

Vitamine D wordt door ons lichaam zelf aangemaakt, met behulp van zonlicht. Het is één van de weinige vitamines die ons lichaam zelf aanmaakt. De meeste vitamines en mineralen halen we volledig uit voeding in combinatie met supplementen. 

Vitamine D draagt bij aan veel belangrijke processen in ons lichaam. Zo bevordert het de opname van calcium en fosfor uit voeding, wat weer zorgt voor sterke botten. Het stimuleert de aanmaak van serotonine, ook wel het geluksstofje genoemd en draagt bij aan een sterk gebit en een goede werking van de spieren. 

Tekort aan vitamine D 
Als er te weinig vitamine D in het lichaam aanwezig is, kun je last krijgen van allerlei klachten. De symptomen van vitamine D tekort zijn onder andere: vermoeidheid, gewrichtsklachten, duizeligheid, zwakke spieren of spierkrampen, problemen aan het gebit, somberheid of zelfs depressie.

Zonlicht
Het meest directe licht wat we iedere dag weer kunnen opnemen, komt van de zon. Alleen is de kracht van de zon in Nederland niet het gehele jaar sterk genoeg. Hierdoor kan ons lichaam niet genoeg vitamine D aanmaken en ontstaat er al snel een tekort. Tussen 11:00-15:00 uur is het goed om iedere dag minimaal een half uurtje buiten te zijn, maak bijvoorbeeld een wandeling.

Daarbij is het wel van belang dat de zon direct op de huid kan schijnen. Natuurlijk is bescherming van de huid tegen de zon belangrijk, maar we kunnen ook overdrijven. Als we onze huid te veel bedekken, dan kan ons lichaam de vitamine D niet aanmaken. Ook kun je als de zon net op is of als die bijna ondergaat, even in de zon gaan liggen. Dan is de UV-straling het laagst en kun je toch profijt hebben van de positieve effecten. 

Vitamine D uit voeding
Vitamine D is ook te vinden in verschillende voeding. Zo is een vorm van vitamine D (D2) te vinden in paddestoelen als champignons, oesterzwammen en portobello’s. En vitamine D3 vind je in vette vis (bv makreel, tonijn), yoghurt en in eieren. 

Supplement
In de herfst en winter is de zonnekracht het laagst en is het sowieso verstandig om een vitamine D supplement in te nemen. Voor sommige mensen is het nodig om het gehele jaar door een supplement te gebruiken. Bijvoorbeeld als je veel binnen werkt, zwanger bent of boven de 70 jaar bent.

Gezondheidspraktijk Siems
Ook kun je in de praktijk terecht voor een Health Check. Tijdens deze check worden de voedingsstoffen, vitaminen en mineralen uitgebreid getest. Hierdoor weet je precies wat je lichaam op dit moment wel of niet nodig heeft. 

© 2020 - 2021 Gezondheidspraktijk Siems | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel